Monday, April 12, 2010

klasifikasi Stress

Stress boleh dikelaskan kepada 4 jenis yang utama (Charles, 2000)
a) Stress yang dijangkakan (anticipatory stress)
Stress ini adalah yang paling mudah untuk diuruskan kerana telah dijangkakan akan berlaku. Pasangan-pasangan bercinta lazimnya dapat mengagak serba sedikit rintangan dan dugaan yang bakal dialami. Ini menjadi mudah sekiranya kedua belah pihak berterus terang antara satu sama lain dan mengelakkan berbohong tentang diri masing-masing. Dengan itu perjalanan perhubungan akan lebih teratur dan terancang.

b) Stress situasi (situational stress)
Ianya stress yang berlaku dengan tiba-tiba akibat kejadian tertentu yang tidak dijangkakan dan memerlukan seseorang untuk menghadapinya dengan segera. Contoh stress ini dalam percintaan ialah kehadiran pihak ketiga yang menyebabkan cemburu, curiga dan lain-lain. Sekiranya tidak dihadapi dengan baik akan membawa kepada jenis stres yang seterusnya.

c) Stress yang kronik (chronic stress)
Stress ini merupakan stress yang berlarutan untuk masa yang panjang. Ia diakibatkan oleh pengalaman buruk atau yang sukar untuk diterima. Contohnya, sekiranya perasaan cemburu yang timbul akibat kehadiran orang ketiga tadi diikuti dengan konflik antara pasangan, pergaduhan, kesukaran untuk komunikasi dan kerenggangan perhubungan maka ia telah menjadi kronik dan mengambil masa yang lama untuk diperbaiki.


d) Stres berbaki (residual stress)
Stress ini berlaku akibat peristiwa lampau yang sukar untuk dilupakan. Ianya mewakili ketidak upayaan dan ketidak sediaan seseorang untuk melupakan kenangan silam . Contoh stress sebegini ialah pengalaman ditinggalkan kekasih, dimadukan (sekiranya telah berkahwin) atau mungkin pengalaman didera oleh pasangan yang amat dicintai. Ada kalanya, walaupun ianya tidak lagi berlaku, individu masih merasakan keperitan akibat daripada peristiwa tersebut dan tidak dapat melupakannya. Antara masalah yang timbul mungkin Post Traumatic Stress Disorder, Insomnia dan simptom-simptom stress yang agak serius.

Oleh sebab itu, individu yang bercinta sekalipun perlu memahami tentang stress dan cara-cara untuk menanganinya agar kejadian stress ini, walau tidak dapat dielakkan, dapat ditangani dengan baik. Ini akan menghalang masalah-masalah lain dalam perhubungan dan juga mengelak daripada mendapat kesan fisiologi dan psikologi yang serius akibat stress. Stress yang teruk dalam hubungan percintaan akan menyebabkan pelbagai masalah kesihatan dan psikologi secara sedar atau tidak sedar sama seperti stress yang berlainan aspek.


p/s:: baru tahu..menarik. sama-sama kite berkongsi ilmu tentang stress.=)

No comments:

Post a Comment